Pętla do...while

Pętla do...while w JavaScript jest podobna do while, jednak zawsze wykonuje się co najmniej jeden raz, niezależnie od tego, czy warunek zostanie spełniony. Dopiero po pierwszym wykonaniu kodu następuje sprawdzenie warunku – jeśli jest on true, pętla się powtarza, w przeciwnym razie kończy się.


Składnia pętli while

  • do { ... } while (warunek); - w bloku do umieszczasz kod, który ma zostać uruchomiony.
  • Po wykonaniu kodu jednokrotnie, sprawdzany jest warunek.
  • Jeśli warunek jest true, pętla się powtarza (wraca do bloku do), jeśli false, pętla kończy działanie.
Przykład
do {
  // Kod, który zostanie wykonany co najmniej raz
} while (warunek);

Przykład użycia

  • Pobranie danych od użytkownika - możesz wykonać co najmniej jedno zapytanie (prompt), a w zależności od wyniku kontynuować lub zatrzymać pętlę.
  • Weryfikacja hasła - co najmniej raz prosisz o hasło, sprawdzasz je, a jeśli jest złe, pytasz ponownie.
  • Użycie w grach - minimalnie jeden obieg głównej pętli gry, potem sprawdzenie, czy gracz chce kontynuować.
Praktyczne użycie

See the Pen Untitled by EE-Informatyk.pl (@eeinformatyk) on CodePen.


Podsumowanie

  • do...while gwarantuje co najmniej jedno wykonanie bloku kodu – co odróżnia ją od while, gdzie sprawdzenie warunku następuje przed pierwszym uruchomieniem pętli.
  • Stosuj do...while w sytuacjach, gdy przynajmniej raz potrzebujesz przejść przez blok pętli bez względu na to, czy warunek jest spełniony.
  • Uważaj, by zawsze w takim bloku zmieniać warunek (np. modyfikować liczniki, prosić o dane), aby uniknąć zapętlenia bez końca.
  • W praktyce wiele zadań można zrealizować pętlą for lub while, jednak do...while bywa przydatne przy logice opartej na min. jednym przejściu.